aspectele legate de ambiguitate şi
animism
Designul
japonez de ambalaj are o multitudine de caracteristici unice. Primul ar fi
coexistenţa elementelor tradiţionale si cele moderne.
Aspectul
tradiţional are doua feţe, prima fiind tradiţia fizică. De exemplu, japonezii sunt deosebit de calificaţi la a scoate în evidenţă
calităţi unice din materiale naturale, acest lucru fiind evident
şi în domeniul de design de ambalaj. Sunt numeroase exemple care pot fi
enumerate aici, cum ar fi coşuri din paie, mâncăruri din scoici în scoici, şi
de ambalaje din frunze de cireş sau din iarba de bambus. In ceea ce priveşte
iarba de bambus, proprietăţile sale de sterilizare au fost recunoscute şi
utilizate în scopul conservării. De asemeni, lemnul de culoare deschisă al
copacului paulownia cu un coeficient de verificare a umidităţii superior, cu proprietăţi de
insecticid, şi calităţi de ignifugare a
fost folosit pentru a crea un număr mare de pachete elegante. Aceste metode
tradiţionale au rămas şi acum la modă şi sunt folosite şi astăzi.
"Uşurinţa" şi "rigiditate" sunt
prezentate adesea ca fiind caracteristicile distinctive ale culturii japoneze, dar acestea cuprind
numai un aspect al designului din Japonia, care mai are, de asemenea, atribute
aparent contradictorii de "simplitate" şi "splendoare".
Alături de lucrările care folosesc elemente
tradiţionale japoneze de proiectare, există, de asemenea, numeroase elemente
care încorporează desene sau modele, cum ar vestice că acestea par să fi fost
importate direct din Europa sau America.
A doua caracteristică majoră este legată de faptul
că cultura japoneză aparţine lumii de politeism, şi în special la clasificarea
culturală de animism. Încă din trecutul antic, japonezii au crezut în opt milioane
de zei şi au recunoscut prezenţa lor în toate obiecte materiale. Japonezii
chiar cred că există o divinitate în fiecare pahar şi scaun. Dar aceste
divinităţi nu sunt Dumnezeul Occidentului. Ele nu sunt nici o expresie a filozofiei greceşti. Mai degrabă ele sunt
mult mai aproape de concepte, cum ar fi Anima sau Natura.
În orice caz, la orice obiect fizic japonez este mai
mult decât o chestiune simplă, deoarece conţine prezenţa unor
"entităţi". Astfel, ambalarea japoneză, nu este făcută doar pentru a
acoperi o bucată de materie fizică, ci are menirea de a fi casa unor
"entităţilor" prezente acolo.
Această psihologie aprofundată a rezultatelor
japoneze în antropomorfism unde toate obiectele
dau naştere la idei, cum ar fi ca entităţile obiectelor încearcă să scape de constrângerile
ambalajelor lor.
Prezenţa în opera unui designer atât a aspectelor
tradiţionale cât şi celor moderne, este
una dintre caracteristicile unice ale designerilor japonezi. Astfel, aceiaşi
designeri creează uneori aceleaşi modele care sunt extrem de tradiţionale şi în
alte momente le proiectează extrem de
moderne, în stilul Vestului. Totuşi, designerul japonez nu consideră ca ar fi
vreo contradicţie.
Împachetări
şi cutii
Ori de câte ori cumperi ceva de la un magazin
japonez, este înfăşurat în hârtie
atractivă pentru tine, care a fost creată de un designer. Saci simpli sunt adesea utilizaţi pentru a
împacheta obiecte mici, cu toate acestea, la cerere, chiar şi un caiet se
ambalează cu cea mai mare grijă. Şi, în orice magazin te duci, în orice
oraş, să ştii cu siguranţă că va avea propria sa carte de ambalaj special
conceput, iar unele dintre ele sunt
foarte atractive, şi vei simţi o oarecare strângere de inimă atunci când
vei arunca hârtia de ambalaj. Acest obicei este exact opusul practicii din cele mai multe magazine din Europa şi
America, unde, în mod normal, ieşi din
magazin cu marfa aruncată neglijent
într-un sac simplu, hârtie greu de definit.
Trebuie să iei în considerare de ce această
diferenţă există, şi vei ajunge la concluzia că aceasta există, pentru că actul
de împachetare lucruri a avut întotdeauna o semnificaţie specială pentru
japonezi. În timp ce elementul major în cauză este într-adevăr, ceea ce este în
interior, japonezii cred că sentimentele de respect sau de recunoştinţă, fie de
prezentator al vânzătorului un pachet sunt identificate, în modul în care el
le-a împachetat. În afară de hârtia de ambalaj , japonezii au diverse metode
pentru împachetare lucruri, inclusiv ambalajul pentru ocazii speciale numite
"noshigami", ambalaj mic din crep
numit "fukusa", şi material de ambalaj care vine într-o mare varietate de dimensiuni
cunoscut sub numele de "furoshiki".
Deci, părinţii învaţă copiii lor cum să-şi
ambaleze lucrurile în mod corespunzător,căci
toată lumea este sensibilă la modul în
care primesc lucrurile şi cum sunt învelite; dacă ceva este înfăşurat neglijent, ei simt că
intenţia dătătorului nu sunt destul de ceea ce ar trebui să fie. Astfel,
japonezii au foarte mare grijă când decid modul în care un anumit element ar
trebui să fie împachetat pentru o anumită ocazie, acest lucru fiind vizibil
după multitudinea de modele unice în
Japonia, si făcând comparaţie cu omologii din Europa sau America, putem spune
că fiecare ambalaj posedă câte o imagine unică.
Hârtia de împachetat Kanome pentru Okoshi utilizează o formă modificată
a designului hârtiei "noshigami", şi la fel designul
hârtiei de împachetat Kimura ,caseta Yokan şi Kanome al lui
Mizu- Yokan, unde vom vedea
referiri la modele populare găsite în "fukusa" şi respectiv "furoshiki".
Geanta elegantă Akizuki cu fundal de argint
acoperită cu ace de pin albastru este, aminteşte de un elegant model "furoshiki".
Tiparele
de serie de papetărie Hirohashi reamintesc, de asemenea, modelele găsite pe
tradiţionalele "chiyogami" şi "furoshiki", iar liniile
diagonale găsite aici sunt în mod evident preluate din tradiţiile ambalajului
din Japonia, mai degrabă decât cele din Europa. Din moment ce lucrurile care
urmează să fie înfăşurate într-o "fukusa" sau "furoshiki"
sunt plasate pe ambalajul cu liniile diagonale, diagonale apar pe ambalaj
atunci când lucrul a fost împachetat.
Desigur, plăcerea de a ambala dă viaţă aspectului pachetului finit. Toată lumea a
experimentat fiorul de curiozitate şi de aşteptări în momentul despachetării unui
pachet ce frumos şi atent împachetat.
Nu este nici o exagerare să spunem că ambalarea s-a făcut
în primul rând pentru acest sentiment de bucurie pură. Tradiţia ambalajului
în Japonia nu au uitat acest moment de
anticipare. Când un pachet este deschis, este de obicei interiorul lui o hârtie
de ambalaj care este prima văzută. Culori strălucitoare şi modele neaşteptat de
variate apar în timpul procesului de
despachetare a unui pachet care au fost
întotdeauna o parte a experienţei estetice. Această consideraţie o întâlnim la
modelele în serie de papetărie ale lui Hirohashi , şi a fost utilizată în
special în mod eficient în toate lucrările lui Akizuki. El a proiectat inspirat
construcţia de cutii tradiţionale. Suprafaţa interioară a cutiilor este genial
ascunsă în spatele suprafaţei exterioare total neagră, acestea fiind cutiile de
cadouri Kimura, care sunt o explicaţie
ilustrată a acestui mecanism estetic.
Dar în designul de ambalare de azi, fiind o parte de
proiectării comerciale, a fost împovărat cu misiunea de a arăta şi a face
atractive şi ispititoare lucrurile pentru clienţii potenţiali. Nu contează cât de frumos sau
inteligent a fost elaborat un pachet, aceasta este doar o reclamă, o imagine
pentru că el ascunde de fapt conţinutul. Acesta nu serveşte decât se dovedeşte a
fi eficient doar ca un mecanism de comunicare. Cele mai multe dintre aceste
ambalaje sunt sortite să fie aruncate în coşul de deşeuri de hârtie, deoarece
plăcerea de a scoate ambalajul a fost savurat.
Pe de altă parte, unele pachete ar trebui să aibă
speranţa de a doua viaţă după ce scopul lor principal a fost atins. De exemplu,
pot exista un numărul foarte mare de oameni care folosesc cutiile din lemn
trabuc cu etichete din ţări ciudate şi ele să devină cufere cu comori secrete pentru cele mai
lucrurile lor cele mai preţioase. Există
de asemenea, un număr destul de mare de femei care folosesc cutii de cadouri acoperite
cu hârtie proiectată Kimura, ele fiind cufere pentru propriile lor comori
secrete.
Este destul de dificil să se explice mecanismul
psihologic implicat aici, dar probabil, aceasta poate fi explicat în felul
următor: o anumită independenţă este cerută de designul unor astfel de cutii,
în scopul de a le da o viaţă a lor după ce au servit în scopuri comerciale şi
conţinutul lor original a eliminat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu